Friday, February 12, 2010

Tahniah kpd pelajar AAJ yg berjaya ke Jepun


108 penuntut Universiti Malaya ke Jepun

KUALA LUMPUR 11 Feb. - Seramai 108 penuntut Rancangan Persediaan Khas ke Jepun (RPKJ) dari Universiti Malaya (UM) akan berlepas ke negara itu bulan depan untuk melanjutkan pengajian peringkat sarjana muda.

Mereka merupakan kumpulan ke-27 sejak RPKJ yang dikendalikan oleh Ambang Asuhan Jepun, Pusat Asasi Sains UM diperkenalkan pada 1982.

Pro-Canselor UM, Toh Puan Dr. Aishah Ong berkata, selain meneruskan Dasar Pandang Ke Timur yang diperkenalkan pada era pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad, kursus itu juga untuk meningkatkan penguasaan teknologi negara.

"Dalam proses pembentukan negara maju, Malaysia sangat memerlukan teknokrat yang dapat menerima tanggungjawab dan arahan dalam menjalankan tugas masing-masing.

"Penghantaran penuntut ke Jepun merupakan satu bentuk latihan ilmiah dan praktikal untuk melatih pekerja mahir negara," katanya pada majlis penyampaian sijil tamat kursus RPKJ kepada 108 penuntut berkenaan.

Turut hadir Duta Besar Jepun di Malaysia, Masahiko Horie dan Pengurus Besar Sojitz Malaysia Sdn. Bhd., Makoto Mori.

Sementara itu, wakil penuntut, Hawa Alima Abdul Latiff berkata, dia dan rakan-rakannya sudah bersedia dari segenap aspek untuk melanjutkan pelajaran di sana.

No comments: